Enzo Ferrari se narodil v roce 1898 v italské Modeně. Už od mala byl fanouškem automobilového závodění. Po 1. světové válce se mu podařilo dostat do sportovního týmu CMN, ale jeho kariéra jezdce nebyla úspěšná. Po roce 1920 se proto zaměstnal jako testovací řidič pro Alfa Romeo. S touto pozicí nebyl spokojen a od poloviny 20. let zavěsil závodní kariéru na hřebík a vydal se manažerskou cestou. Složil si vlastní tým pod názvem Scuderia Ferrari, se kterým pracovali na závodních autech Alfa Romeo. Jako manažer byl úspěšný a koncem 30. let ho automobilka pověřila vedením továren závodní divize.
V tomto období byl Enzo Ferrari velmi známou osobností v automobilovém světě. Známé bylo také logo, které používal. Vzpínajícího hřebce převzal v roce 1923 na žádost matky leteckého italského esa z 1. světové války, hraběte Francesca Baracciho. Hřebce přidal na žlutý štít, což mělo prezentovat barvu jeho rodného města Modeny. Ve znaku byla písmena SF (Scuderia Ferrari). Znak byl používán až do roku 1938. Červená barva byla typická pro italské závodní automobily (v tomto období měla každá země své barvy jako např. Britové zelené vozy, Němci stříbrné vozy nebo Francouzi modré vozy).
Ještě před začátkem 2. světové války zkonstruoval jeho tým model 815, který však nemohl nést jméno jeho značky. Enzo Ferrari totiž uzavřel s Alfa Romeo smlouvu, podle které nemohl vyrábět 4 roky žádná auta pod svým jménem. Počátky automobilky Ferrari, jak ji známe dnes, se datují od 11. května 1947, kdy se na závodech v Piacenze představil model 125S. Auto bylo poháněno 1,5 litrovým vidlicovým dvanácti válcem. Premiéra dopadla neúspěšně, protože vůz nedokončil závod a musel předčasně odstoupit. O 14 dní později se konaly závody v Římě, které vozidlo vyhrálo a to nastartovalo úspěšnou cestu legendy.
Automobilka začala vzkvétat pod magickým inženýrstvím Enza Ferrariho. Značka vyrobila do roku 1960 takové známé modely jako 250 GT, 250 GTO, 275 GTB a další. Karoserii aut od počátku designovala jedna z nejslavnějších italských společností Pinifarina, která s Ferrari spolupracuje dodnes. Designové spolupráce byly i se studiemi jako Scaglietti, Bertone a Vignale. Úspěch s sebou přinášel peněžní prostředky na další výzkum a vývoj nových motorů.
Po úspěšných začátcích přišly koncem 60. let finanční problémy. Enzo Ferrari byl nucen prodat 40% svého podílu značce Fiat, s tím, že po jeho smrti jí připadne dalších 50%. Ostatních 10% zajistil pro svého syna. Svůj vliv a hlavní řízení ve značce si udržel až do své smrti v roce 1988, kdy zemřel ve věku 90 let.
Jen ti nejzapálenější fanoušci závodních soutěží vědí, že Ferrari jezdilo i automobilové závody, jako například 24 hodin Le Mans. Od roku 1973 se však značka stáhla a zaměřovala se už jen na závod F1, kde byla, a dodnes je úspěšná. Ať jste fanoušek F1 nebo ne, určitě znáte pár jmen, která prezentovali Ferrari v této nejprestižnější závodní soutěži.
První titul v F1 získal v červených barvách v roce 1952 Alberto Ascari, který ho o rok později znovu obhájil. Od tohoto momentu se podařilo značce vyhrát dalších 13 titulů. Pod vzpínajícím se hřebcem ve žlutém znaku barev Modeny jezdily známá jména jako Juan Manuel Fangio, Niki Lauda, Alain Prost či sedminásobný mistr světa Michael Schumacher (5 titulů získal ve službách Ferrari). Stáj v soutěži získala celkem 16 krát Pohár konstruktérů. Dnes značka stále patří na přední příčky a jezdí za ni Charles Leclerc a Carlos Sainz.
Automobilka je specifická tím, že veškerá technika is motory pocházejí z vlastního vývoje. Kvůli tomu co nabízí se stala úspěšnou i na cestách. Za celé období existence vyšlo několik známých modelů jako 250 Testa Rosse, Dino (pojmenovaný po synu Enza Ferrariho, který zemřel na svalovou dystrofii ve věku 24 let), model F50, hybrid LaFerrari, 512 BB, 550 Maranello a další. U některých modelů byly různé verze střechy, včetně Berlinetta (kupé) a Spider (kabriolet).
Automobilka postupně lety navyšovala svoji produkci. V roce 2007 vyráběla kolem 4000 vozů ročně. V loňském roce byla produkce kolem 11 000 vozů za rok. Přesto je poptávka stále vyšší a převyšuje nabídku. Hlavní slovo mě stále rodina Agnelliových (původní majitelé značky Fiat), která vlastní 23% firmy, desetinu vlastní Ferrariho druhorozený syn Piero.
A co si značka dala k 75. narozeninám? No nic jiného než nové vozidlo to snad ani nemůže být! Je to drahokam, který je postaven na základech modelu F8 Tributo, s názvem SP48 Unica. Pod kapotou mě osmiválec vlastní výroby s výkonem 720 koní, ale o tomto voze více už příště. Zatím vám musí stačit jen malá ochutnávka v podobě fotky, ať je nad čím slintat.
zakoupené na runder.cz 18.11.2024
zakoupené na runder.cz 30.10.2024
zakoupené na runder.cz 17.11.2024
zakoupené na runder.cz 21.11.2024
zakoupené na runder.cz 17.11.2024
zakoupené na runder.cz 21.11.2024